De laatste dagen op Sardinië - Reisverslag uit Hippolytushoef, Nederland van Ria Sijm - WaarBenJij.nu De laatste dagen op Sardinië - Reisverslag uit Hippolytushoef, Nederland van Ria Sijm - WaarBenJij.nu

De laatste dagen op Sardinië

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

26 September 2015 | Nederland, Hippolytushoef

Dinsdag 22 September nog een paar dagen dan zit het er op hier.
We gaan vandaag eerst nog naar Bosa volgens sommige reisgidsen een van de mooiste dorpjes van Sardinië.
We rijden door de bergen en op eens zie je het liggen Bosa met zijn prachtige fel gekleurde huisjes. Het licht inderdaad schitterend aan de rivier de Temo waar veel vissers bootjes dobberen en waarlangs de oude huizen achter de palmbomen liggen
We drinken cappuccino op een terrasje en slenteren langs smalle steegjes via trappen en smalle door gangetjes naar boven. Het is heerlijk weer gelukkig niet meer zo warm zodat je lekker kunt wandelen.
Daarna rijden we verder naar het noorden over de zoveelste mooie weg de bergen komen hier tot aan de kust en de weg slingert hier over heen. Als we afdalen heb je een mooi uitzicht over de stad Alghera dit is ons einddoel vandaag.
We komen bij een camping aan zee maar het lijkt er wel een mierenhoop dat hebben we snel bekeken dat word hem dus niet.
De volgende camping is mooi ruim en licht aan de ene kant het strand aan de anders kant een mooi meer waar wij een plek vinden voor de komende 2 dagen.
We gaan morgen met de fiets de stad bekijken en het Nuraghe dorp van Palmavera

Alghera is een leuke stad met een stads muur waar je over heen kunt fietsen en een verdedigingstoren die je overal op het eiland tegen komt. We lopen over de muur waar je een mooi uitzicht over zee hebt. Hier ook weer de vele terrasjes en restaurantjes waar tussen de middag veel mensen eten.
We wandelen nog door de smalle steegjes maar we voelen al snel de eerste druppels.
Rond 2 uur fietsen we weer naar de camping en als we daar zijn begint het echt te regenen de lucht loopt helemaal vol. Dit is onze eerst regenmiddag na 4 weken wat hebben we toch geluk gehad met het weer. Tegen de avond word het droog en klaart de lucht weer op alleen is het voor het eerst dat we 's avonds niet buiten zitten.

De volgende dag is het weer helder en zonnig alleen niet zo warm maar dat vinden wij heerlijk. We rijden eerst naar Palmavera waar je een Nuraghe-dorp kunt bezoeken. Dit dorp dateert uit 1500 v christus .
Het dorp bestond uit een toren van enorme brokken steen welke diende voor het stamhoofd en als toevluchtsoord voor de gewone mensen in oorlogstijd deze woonde in ronde hutten rondom de toren. Er zijn heel veel van deze overblijfselen op Sardinië.
Daarna rijden we naar Capo Caccia een kaap op een kalksteenrots met een prachtig uitzicht over de omgeving.
We genieten van al dit moois .
Daarna rijden we naar de andere punt het Noorden naar Stintino. Dit oude vissersdorp werd vroeger Tonijn gevangen. Op foto's en muurschilderingen op de gekleurde huisjes zijn daar nog taferelen van te zien. In het schilderachtige haventje liggen mooie vissersbootjes er staan enkele oude leger motoren die Jos even gaat bewonderen. We vinden een heel mooi plekje aan zee waar we de stoeltjes even buiten zetten e koffie drinken en genieten van het uitzicht.
Daarna rijden we verder door een groot gebied waar kilometers lang zonnepanelen staan en aan de andere kant olie opslag .Waar we ons het meest over verbazen is het vuilnis langs de kant soms net kleine vuilnisbelten afschuwelijk. Op de camping moet alles gescheiden worden en de bevolking gooit alles zo langs de weg vooral plastic blikjes glas open gebarsten zakken. Het licht altijd op onbewoonde plekken maar het is wel een afbreuk aan het mooie eiland maar niet aan onze reis.
We rijden nog naar het prachtig gelegen Castelré hoog op een heuvel aan zee. We zoeken eigenlijk de Rocca d' Elefante een rots in de vorm van een olifant , eerst kunnen we hem niet vinden maar op een gegeven ogenblik staat er toch een bordje alleen moeten we 2 km terug dat is te doen.
En ja hij is echt leuk en lijkt zeker op een olifant.
Daarna rijden we naar de camping het was een lange dag dus hier blijven we 2 dagen even bij komen en gaan we zaterdag richting onze veerboot.
Vrijdag avond drinken we nog een heerlijk glas wijn op de verjaardag van onze dochter Renate.

• 28 September 2015 - 18:03

Brenda:

Wat weer een geweldige foto's. ik hoop dat jullie een goede overtocht hebben gehad. Xx