De laatste week - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ria Sijm - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Praag, Tsjechische Republiek van Ria Sijm - WaarBenJij.nu

De laatste week

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

22 Juni 2015 | Tsjechische Republiek, Praag

Week 3
Camping de Bongerd Benesov

Gelukkig hebben we de volgende dag heel mooi weer en we genieten van de zon en een mooi boek.
We konden hier ook even een wasje draaien alles was aanwezig.
S'Avonds koelt het snel af , we gaan even eten in het dorp op tijd want ze eten hier vroeg van 6 tot 9 .
We eten een heerlijk gerecht 2 glazen wijn 2 biertjes en een overheerlijk toetje van flensjes met ijs en slagroom en dat alles samen voor de prijs van 20 euro.
Alles vers bereid hoe kunnen ze het er voor maken.
En je mag hier niet te veel fooi geven want dat is voor hun een belediging.
s'Nachts worden we wakker van de kou en trekken snel een deken uit de kast en gelukkig worden we snel weer warm.
Na 2 dagen op deze boerencamping gaan we weer verder deze keer willen we een rijdag maken omdat het koud en kil en dik bewolkt is.
Maar na een uurtje rijden word het steeds aangenamer en rijden we door het prachtige heuvelachtige gebied van Moravië glooiende heuvels kleine dorpjes.
Opvallend zijn de mooie verzorgde tuinen met veel bloemen
Wel zijn er veel wegwerkzaamheden en veel omleidingen.Dit komt omdat Tsjechie bij de EU is en voor 2017 het gehele wegennetwerk klaar moet zijn.
En dat hebben ze telkens vooruit geschoven dus nu word er met man en macht aan gewerkt.Vandaar dat we door heel Tsjechie wegwerkzaamheden tegen komen met de nodige omleidingen.
Soms vervelend maar overal waar je rijd is het mooi.
In de loop van de middag komen we aan bij een Nederlandse Boerderijcamping in Kostelec en hebben we hebben 250 km op de teller .
Het is een prachtige teerassencamping met mooi uitzicht over de omgeving.
We zitten lekker buiten nog even te genieten van het zonnetje en een glaasje wijn.

Naar het Lipnomeer.

Vanmorgen worden we wakker van de eerste spetters regen maar gelukkig blijft het bij een paar spetters en het is niet koud dus dat valt het heel erg mee.
We vertrekken rond 10 uur en rijden eerst naar het Kasteel van Hluboka.
oorspronkelijk gebouwd in de 13de eeuw maar in de 19de eeuw weer helemaal herbouwd in de Engelse neogotische stijl spierwit.Er omheen zijn prachtige tuinen met bloemen perken buxeshagen en enorme bomen.Je hebt een prachtig uitzicht over de omgeving doordat het kasteel hoog ligt.
Daarna rijden we 25 km verder naar Cesky Krumlov een middeleeuws stadje omgeven door de Moldau , een Unesco-monument.
Mooie huisjes een watermolen , diverse kerkjes een prachtig kasteel en vele andere
mooie gerestaureerde gebouwen. Het is heerlijk weer en gezellig druk , op het water zijn vele kanoërs die met de stroom meevaren er zijn gezellige terrasjes maar na een paar uur wandelen langs alle bezienswaardigheden gaan we we weer verder en rijden we richting het Lipno meer.
We komen rond 4 uur aan bij camping Fryburk de zoveelste Nederlandse camping hier in Tsjechië , het is een prachtige langgerekte camping langs het Lipnomeer .
We staan met uitzicht op het water alleen is het geen weer om buiten te zitten want het miezert en er staat veel wind.
We eten hier op de camping wat weer heel weinig kost en gewoon lekker eten.
Rond 9 uur begint het harder te regenen hopelijk morgen even beter weer.

Vrijdag 19 Juni
Door het Sumava park naar Strazkov 130 km

Het heeft bijna de gehele nacht geregend dus als we buiten komen is het gewoon fris en er staat wind niet echt een dag om te blijven.We wilden graag een mooie wandeling naar boven maken langs de kruisweg staties maar het is zeiknat koud en sf en toe miezert het dat gaan we dus niet doen .Het is jammer want het is een prachtige plek mooi sanitair en vriendelijk behulpzaam personeel . Je kan hier ook heel mooi fietsen dus wie weet komen we hoer nog eens terug.Vandaag rijden we een mooie route door het Sumva nat.Park.
We rijden door veel bosgebied afgewisseld door kleine dorpje glooiend berglandschap dan weer kpoeien met hun kalfjes in de wei.Het is een wat smalle weg maar prima te doen alleen is het op 1000 meter bok koud.
Toch zie je hier heel veel fietsers en wandelaars.
Rond half 4 komen we op een hele mooie plek met uitzicht op het Sumvapark prachtig maar ook hier is het koud en nat.
We gaan binnen zitten met ons heerlijke kacheltje aan maar wij zijn n iet de enige.
Ook hier geven ze morgen weer regen op dus gaan we door naar Praag.
Hopelijk hebben we daar nog een paar dagen droog weer.

Zaterdag 20 Juni
Praag 170 km

We rijden rond 10 uur het natte Sumava park uit , het had die nacht ook weer veel geregend dus we zijn het een beetje zat. Al een paar dagen s'avonds binnen zitten met het kacheltje aan we willen weer graag buiten leven.
We rijden weer een prachtige route , wat is Tsjechië toch mooi veel glooiend landschap met in de verte gekleurde huisjes , ja dat is ook genieten.
Onderweg toch nog veel donkere luchten en een paar fikse buien maar richting Praag knapt het toch op. Eerst nog even boodschappen doen bij een prachtige Lidl en dan naar onze bestemming.
We staan op een hele leuke camping aan de Moldau het is er behoorlijk druk maar dat is niet erg , er is ruimte zat.
En het is lekker weer , we zetten de stoeltjes weer eens buiten en drinken een heerlijk wijntje

We worden zondag ochtend gewekt door de zon en een paar lieve berichtjes voor Vaderdag. Lekker buiten een broodje eten en gaan dan op weg naar Praag .
Het stadstreintje brengt ons in 25 min. in hartje van Praag.
We bezoeken eerst de prachtige Bethlehem kerk waarna we richting de Karelsbrug gaan. Rustig lopend door de mooie stad en des te dichter we bij de brug komen des te drukker word het. Er lopen hele groepen verklede mensen, er zitten vele portret schilders straatmuzikanten het is er gewoon gezellig druk.(soms wel eens te)
Eerst drinken we koffie op het plein en gaan daarna richting het kasteel wat eigenlijk de grootste burcht van de wereld is. Eigenlijk kan je hier wel een week vertoeven.
We lopen meer dan 150 treden omhoog maar dan word je ook beloond met een prachtig uitzicht en kan je dwalen door de mooie tuinen en vele mooie gebouwen.
We willen de Sint-Vituskathedraal bezoeken maar schrikken ons rot daar binnen.
Er lopen daar honderden mensen respectloos rond te praten te filmen foto's te maken kinderen rennen daar rond het lijkt wel een markt hal terwijl je toch nog altijd in een kerk bent.
Ondanks dat hij prachtig is weten wij niet hoe snel we weer naar buiten moeten wat een afknapper.
Wij gaan weer de mooie tuinen door waar ook nog genoeg mensen lopen maar toch is het er heerlijk rustig en als we weer naar beneden willen , kunnen we onverwacht nog even de wisseling van de wacht zien heel leuk allemaal.
Onder tussen hebben we het wel een beetje gehad en gaan we weer rustig door de stad waar van alles te zien en te horen is toch richting station.
We zijn rond 5 uur weer op de camping moe maar voldaan.
De volgend dag fietsen we nog een mooie route langs de Moldau maar het is broeierig en we besluiten na een uurtje toch maar terug te gaan.
Gelukkig net op tijd terug voor dat de bui los barst. We eten s'avonds nog even heerlijk in het Restaurant waar nog wat Nederlanders zitten en dat word een hele gezelliger avond.
Na het eten nog aan de ronde tafel met een snaps dat word dus lekker slapen .
Dinsdag vertrekken we weer huiswaarts na een prachtige rondrit door Tsjechië en Duitsland.
We hebben het heel warm weer gehad en ook behoorlijk koud en nat.
Tsjechië is een heel mooi land om doorheen te reizen er is veel te zien mooie natuur en vriendelijke mensen.
Fijne campings sanitair heel schoon ook bij openbare gebouwen , dat heb ik in Frankrijk wel eens anders gezien.
Praag is een mooie stad maar Dresden vinden wij gewoon mooier.
Niet zo massaal als Praag en een stad die aan het einde van de oorlog platgebrand is en die zo mooi weer is opgebouwd is echt dik de moeite waard om te bezoeken.
En wie er ooit komt moet ook echt het Panometer een bezoekje brengen je weet niet wat je ziet.

Einde van deze reis

• 23 Juni 2015 - 08:24

Brenda:

Wat weer een mooie verhalen. En het weer is hier helaas niet veel beter. Een goede terugreis gewenst en tot snel.
    Kus

• 25 Juni 2015 - 19:23

Ina:

Het waren weer leuke verhalen, fijn dat we even mee mochten reizen.
    Het weer knapt hier zachtjes op, volgende week een hittegolf.....zeggen de geleerde we zullen zien. Een goede terugreis.
    groetjes van ons.