Het Reuzengebergte en verder - Reisverslag uit Hippolytushoef, Nederland van Ria Sijm - WaarBenJij.nu Het Reuzengebergte en verder - Reisverslag uit Hippolytushoef, Nederland van Ria Sijm - WaarBenJij.nu

Het Reuzengebergte en verder

Door: Ria

Blijf op de hoogte en volg Ria

15 Juni 2015 | Nederland, Hippolytushoef

Week 2

Woensdag 10 Juni
Struppen

Gelukkig is het vandaag beter weer , we eten heerlijk buiten verse broodjes van de bakker de zon schijnt en straks gaan we naar Elbsandsteingebergt bij de Bastei in het Saksische Zwitserland.
Daar wandelen we tussen de indrukwekkende rotsformaties naar boven het is een behoorlijke klim van 300 meter maar telkens weer heb je prachtig uitzichten de ene keer op de rots formaties de andere keer op de Elbe het is heerlijk weer dus wij genieten.
S'middags zitten we nog heerlijk buiten waar we lekker uitzakken van de wandeling lekker wijntje erbij mooi boek wat hebben we het toch weer goed.
Morgen gaan we weer verder dan steken we de grens over naar Tsjechië.

Donderdag 11 Juni
Harrachov 1

Rond 10 uur vertrekken we naar Tsjechië het is heerlijk weer en we rijden eerst nog een mooie route langs de Elbe.
Bij kamenicky Senov stoppen want hier zijn basalt pilaren te zien ( Paska Skala )
We weten niet wat we hier van moeten verwachten maar het is niet groot maar wel heel bijzonder. Het lijkt op een groot orgel met al die pilaren en onder aan de rots is een klein meertje waar de rots in spiegelt heel mooi.
Je kan er rond lopen en Jos moest natuurlijk even naar boven.

Later willen we naar een camping van een Nederland echtpaar maar volgens de mensen was die er niet meer.
Op het hek wel allemaal stickers van Acsi en ANWB zag er professioneel uit maar het was er een bende en het hek op slot .De mensen met de Noorderzon vertrokken.
Toen zijn we richting het reuzen gebergte gereden wat heel erg op Oostenrijk lijkt.
Wel veel verwaarloosde gebouwen ook soms een beetje armoedig en dan weer mooie dorpjes en steden met alles er op en er aan. Wij rijden naar Harrachov waar we een leuke kleine camping vinden waar het heerlijk rustig is alles heel eenvoudig maar schoon en vriendelijke mensen.we hebben 172 km gereden
Morgen gaan we het ski gebied hier eens bekijken.

Vrijdag 12 Juni
Spindleruv Mlyn 55 km gereden

Vanmorgen rond 8 uur eerst nog een pittige bui daarna konden we toch lekker buiten een broodje eten.
Rond 10 uur rijden we weg eerst richting Roknyce nad Jizerou we rijden een prachtige route door het reuzen gebergte het is heerlijk weer rond de 23 gr.
Het laatste stuk gaan we over hele smalle en steile binnen weggetjes ,gelukkig word Jos daar niet zenuwachtig van en het uitzicht is prachtig.
Ondanks dat het veel op Oostenrijk lijkt krijg je dat gevoel niet. Telkens kom je toch weer verwaarloosde gebouwen tegen met veel leeg stand maar ook mooie vakantie huizen. De wegen zijn soms ook heel slecht we kijken ook of dit een mooi wintersport gebied is , maar dat is net wat voor eisen je stelt.
We rijden door verschillende wintersport plaatsen en komen dan een mooi plekje tegen om koffie te drinken stoeltjes buiten en alleen een paar wandelaars gezien.
Daarna rijden we naar Spyndleruv en de weg daar naar toe is prima dit is echt een prachtig gebied het is er gezellig druk en alles ziet er verzorgd uit, maar ik weet niet of ik wel 1000 km zou willen rijden om hier te skieen.
We rijden door naar een camping een mooie plek tussen de bergen .
Het is heerlijk weer Jos moet nog even naar het wielrennen de Dauphine kijken ik heb een mooi boek en tegn 4 uur gaan we lopend naar het dorp. Daar is het gewoon gezellig veel mountainbikers en wandelaars terrasjes een echt vakantie gebied dus,

Zaterdag 13 Juni
Zondag naar Opocno

Het heeft gisteravond geonweerd en gegoten, maar vanmorgen toch een strak blauwe lucht heerlijk weer om met de stoeltjeslift naar boven te gaan.
Boven is het prachtig, mooie uitzichten en genoeg wandel paden het is er gezellig druk. We drinken eerst even een cappuccino en daarna gaan we een wandeling maken door een prachtig stukje natuur over aangelegde vlonders tussen bloemen en met mooie uitzichten , wij genieten met volle teugen.
Later in de middag zitten we bij de camper mooi boek lekker wijntje wie doet ons wat.
De volgend morgen weer prachtig weer , we wandelen eerst nog een stuk langs het water , het fluitenkruid bloeit hier nog volop de zon tussen de bladeren door wat is het hier mooi , maar we gaan vandaag toch weer verder.
We rijden langs golvend graanvelden kleine dorpjes mooie huizen met goed verzorgde tuintjes mensen genieten van het mooie weer. We rijden vlak langs de Poolse grens tot Opocno aan een meer.
Het weer is nog heerlijk en we vinden een hele mooie plekje er staat nog 1 caravan van een Tsjech. en die vraagt of we een cappuccino willen en dat willen we wel.
Deze man heeft 2 koffie zaken in Praag en heeft gewoon een groot cappuccino apparaat mee waar uit we een heerlijk bakje krijgen. Hij geeft ons een kaartje van zijn zaak voor als we naar Praag gaan kunnen we hem altijd bellen , wat een service .
Wij zitten tot 8 uur nog buiten maar dan begint het toch te regenen en te onweren.

Maandag 14 Juni Benesove

Vandaag heel ander weer het is bewolkt maar niet koud we gaan eerst maar eens ons bed verschonen en alles even opruimen en schoonmaken, na een uurtje is alles weer spic en span we drinken nog even koffie en gaan weer op pad.
We rijden vandaag richtig Moravië en het is een prachtige route binnen door , velden met klaprozen en paarse bloemen die ze zaaien voor de groenbemesting voor de kalk in de grond.
Vooral binnen door is het genieten van de mooie uitzichten , alleen als we bij onze eindbestemming zijn begint het te regenen dat valt een beetje tegen maar we komen op een mooi plekje bij een Nederland echtpaar die hier al 25 jaar een camping heeft .
We krijgen koffie en hebben een leuk gesprek.
Morgen zien we wel weer

• 16 Juni 2015 - 20:51

Renate:

Hoi pap en mam,

wat heerlijk weer om jullie verhalen te lezen en te lezen hoe jullie genieten! Hier gaat alles z'n gangetje. Chris is bijna klaar met haar proefwerkweek en met Anastasia (tot haar grote 'verdriet') en heeft daarna nog projectweek en dan al zo'n beetje vakantie. Sil heeft z'n entreetoets terug gekregen, met een nogal heel goed resultaat en verheugd zich natuurlijk op z'n aanstaande verjaardag. Ook heeft hij mee mogen draaien met de scouts, de groep bij de scouting waar hij na de zomervakantie naartoe gaat. Daar heeft hij heel veel zin in! Pim is bijna klaar met musicalles en heeft afgelopen vrijdag haar kinderfeestje gevierd, ze heeft genoten! we hebben t-shirts gemaakt (met textielstiften en textiellijm) en tasjes versierd. Ze is flink verwend door haar vriendinnen met leuke (knutsel) cadeau's. In de winkel zijn we ons aan het opmaken voor vaderdag en de boerenlandfair en zaterdag hebben we de kinderaudities voor Ciske de Rat, waar Chris, Sil en Pim alledrie aan meedoen. Dat zou toch bijzonder zijn, als ik met alledrie mijn kinderen op het podium zou mogen staan! Maar zover is het nog niet, eerst de audities maar eens afwachten. Zelf ben ik ook nog steeds in afwachting van de uitslag van mijn eigen auditie, maar als het goed is krijgen we dat aanstaande maandag, bij de laatste repetitie te horen. Met de tuin gaat het goed, alles heeft net weer lekker water gehad van Kees en ook Pim helpt graag met water geven.
    Geniet nog maar even lekker, hier genieten we dan heerlijk mee van jullie avonturen!
    Dikke kus van ons allemaal!

• 20 Juni 2015 - 18:47

Ina:

Hoi, hier even een berichtje van ons uit het koude Nederland.
    Het wil hier ook maar niet, vandaag ook weer zo koud.
    Zo te lezen is het weer genieten, ondanks het weer net als hier. Wij zijn afgelopen week een weekje wezen fietsen in Limburg, wij hebben heel goed weer gehad maar heel veel wind.En wij maar denken dat het alleen bij ons zo hard kan waaien maar in Horst kon het er bij ook wat van. Maar wij hebben op 1 dag na alle dagen gefietst, en bij terug komst heerlijk buiten gezeten,top.
    Heeft Jos op zijn verjaardag nog mijn berichtje gehad?
    Had er goed aan gedacht of heeft hij alweer een andere mobiel, zou zomaar kunnen.
    nou genietse en ik wacht op je volgende verslag. Gr. Ina.

• 21 Juni 2015 - 23:28

Ria Sijm:

Ja hoor Ina bedankt hij heeft hem gelezen zitten nu in praag

• 22 Juni 2015 - 20:21

Jos :

beste jos en ria vandaag maar weer de fiets gepakt en weer een tochtje ondernomen de bedoeling was weesp maar voor tien uur sochtends stond er al een collega van niels aan de deur of we vandaag al plaats hadden voor vier slapers en of we dat hebben houdt wel in dat tinie vier bedden vandaag nog op moest maken dus wat hebben we gedaan we zijn bij de stolpen opgestapt want ik had nog een tochtje liggen dacht zo plus minus vijfen zestig kilometer wij op de fiets wel zoals gewoonlijk weer een bak wind prachtige toght tot aan geestmeraanbacht en daar ging het mis dus nog wel even in bol geweest en toen toch maar terug vonden waar we naar zochten en zijn weer langs een heel mooi stukje noord holland gegaan om uiteindelijk na acht en tachtig kilometer weer in de stolpen te zijn resultaat het was vier uur een accu was dan toch leeg en de ander kon nog zon zes kilometer mee dus op zijn hollands gezegd strond bij zijn hemd af maar weer wel vele geniet momenten hopen volgende week op wat stabieler en zonniger weer want het wil nog steeds wijnig zomeren groetjes van jos en tinie en geniet er nog even van